Oltár sv. Anny
Oltár sv. Anny |
Drevený neskorogotický krídlový oltár sv. Anny bol pôvodne
určený pre kaplnku sv. Anny, postavenú na severnej strane kostola. Pred
postavením nového oltára sv. Jozefa do tejto kaplnky okolo rokov 1779-80
preniesli oltár sv. Anny k bočnej stene kaplnky. Po zemetrasení roku
1813, keď padajúca klenba kaplnky poškodila fiálový štít, preniesli oltár
na čelo severnej lode, na miesto, kde stála gotická kazateľnica. Zničený
fiálový štít nahradil v rokoch 1926-28 imitáciou rezbár Július Šugár
podľa štítu oltára sv. Mikuláša.
Skriňa oltára sv. Anny |
Stred
gotickej oltárnej skrine (výška 194,5 cm, šírka 144,3 cm, hĺbka 28,7 cm)
vypĺňa neskorogotická reliéfna skupina Sv. Anna Samotretia. Medzi Pannou
Máriou a sv. Annou, sediacimi na lavici, stojí malý nahý
Ježiško, ktorému podáva sv. Anna vladárske jablko. V hornej
časti skrine je ažúrový baldachýn. Oltár má dve pevné a dve
obojstranne maľované pohyblivé krídla, spolu 12 tabúľ. Na každom
krídle sú nad sebou vždy dve tabule. Na prednej strane krídiel sú tabule
so zláteným brokátovým vzorom v pozadí, ukončené akantovou ažúrou
so štyrmi postavami svätíc. Na ľavom krídle je hore Sv. Mária
Magdaléna – ksjúcnica, v dolnej časti Sv. Alžbeta Durínska -
vdova. Na pravom krídle je Sv. Apolónia - panna a mučenica a
dole Sv. Helena - cisárovná (vi Sochárske a rezbárske časti oltára
vytvorila dielňa pracujúca v Spišskej Kapitule pod vplyvom Majstra
Kalvárie z Južnej empory levočského
farského kostola. Tabule namaľoval maliar, ktorý sa vyučil na Spiši a pôsobil
samostatne v Spišskej Kapitule v prvých dvoch desaťročiach 16.
storočia. Zaznamenávame u neho vplyv starších spišskokapitulských
maliarov s konca 16. storočia, ale i obdobné ponímanie
krajiny, ako u Majstra svätoantonskej legendy. Z vandrovky
mohol poznať oblasť Porýnska s jej ikonografickými a motivickými
špecifikami. Nevylučujeme aj poznanie maľby Bernského majstra, označujúceho
svoje dieťa kvietkami klinčekov, ktorý podobne rozkladá kvietky po
pavimentoch obrazov.
Predné krídlo otvoreného oltára : Sv. Apolónia (hore), Sv. Helena (dole) |
Predné krídlo otvoreného oltára - Sv Mária Magdaléna(hore), Sv. Alžbeta Durínska |
Kult
sv. Anny sa šíril najmä v neskorom stredoveku prostredníctvom
benediktínov a františkánov. Kulminoval koncom 15. a začiatkom
16. storočia. Svätica je ochrankyňou mnohých remesiel a ľudských
činností, predovšetkým ako opora žien, symbol istoty, ale aj bezdetných
rodičov, chudobných, paholkov a slúžok, najmä však baníkov a príslušníkov
riskantných profesií. Jej priazne a pomoci proti krupobitiu a nečasu
sa dovoláva väčšina národa : roľníci. Nie nadarmo sa jej sviatok svätí
v období žatvy. V postavách svätíc na prednej strane krídel sa
zdôrazňuje ochrana proti chorobám, bolestiam a charitatívno – liečiteľská
činnosť.
Pri zavretom oltári dominujúcou postavou každej tabule je sediaca žena – matka, s výnimkou sv. Anny vždy plne zamestnaná deťmi a ich vzájomnou komunikáciou. Každú z nich bez ohľadu na špekulatívny, legendárny pôvod zdobí svätožiara. Tá sa vyskytuje iba u jediného mužského člena všetkých rodín: u Ježiška. Až za parapetovým múrom, kde je výhľad do osídlenej a ideálnej krajiny, stojí manžel a otec rodiny. Celý oltár ovláda ženský, materský element ako symbol povinnosti, ale i pevnosti, stability a istoty. Maľby sú manifestáciou slávnostnej chvíle. Triezvy odev žien dopĺňajú drobné ozdoby. Mimoriadna pozornosť sa venuje úprave šatiek, čepcom a závojom, ešte nápadnejšie sú pokrývky hláv u mužov. Nikto však neprekračuje mieru dôstojnej a vážnej, dostatočne nákladnej, nie však hýrivej elegancie. Bez nápisových pásiek s označením osôb by ostala ikonografia nejasná. Kolektívnym objednávateľom oltára bolo zrejme mestské či podnikateľské bratstvo, ktoré malo sociálnu a charitatívnu funkciu. Oltár vznikol okolo roku 1508. Podľa textu v Marckbuchu stál 80 florénov.
V predele sú tri skulptúry polopostáv: Bolestný Kristus v tumbe - Misericordia Domini, Bolestná Panna Mária a Sv. Ján Evanjelista |
Pevné krídla a zadné strany pohyblivých krídel nesú zobrazenia ôsmich rodín Kristovho Príbuzenstva, no už bez zláteného pozadia. Štyri tabule horného radu predstavujú vlastnú rodinu sv.Anny:
Horné tabule zavretého oltára sv. Anny s rodinami sv. Príbuzenstva |
1.
Dcéra sv. Anny z manželstva s Kleofášom, sv. Mária Kleofášova,
jej manžel Alfeus, deti, neskorší apoštolovia – sv. Jakub Mladší, sv. Šimon,
sv. Juda Tadeáš a Jozef Spravodlivý.
2.
Sv. Anna a jej postupní manželia, sv. Joachim, Kleofáš a Salome.
3.
Sv. Rodina – dcéra sv. Anny z manželstva so sv. Joachimom, Panna
Mária s Ježiškom a sv. Jozefom Pestúnom.
4.
Dcéra sv. Anny z manželstva so Salomem, sv. Mária Salome, jej manžel
Zebedeus, deti sv. Jakub Starší – apoštol a sv. Ján Evanjelista.
Spodné
tabule zaujímajú nepriami príbuzní Panny Márie v ženskej línii. Ježiškova
prastará mater, pratety a prastrýkovia a ich potomstvo :
Spodné tabule zavretého oltára sv. Anny s rodinami sv. Príbuzenstva |
5.
Rodičia sv. Anny : Emerentiana a Stolanus so sv. Annou ako dievčaťom
a jej sestrou Esmeriou.
6.
Sestra sv. Anny Esmeria, jej manžel Efraim, deti Eliud a sv. Alžbeta
Biblická so svojím neskorším synom sv. Jánom Krstiteľom.
7.
Synovec sv. Anny Eliud, jeho manželka a deti Emin a sv.
Maternus, neskorší biskup v Kolíne nad Rýnom, v Trevíri (Trier) a v Tongerne.
8.
Prasynovec sv. Anny Emin, jeho manželka Memelia a syn sv. Servác,
neskorší biskup v Tongerne.