Oltár sv. Juraja
Hlavný oltár sv. Juraja. Pre zväčšenie kliknite na obrázok |
Rozmerný
neskorogotický drevený krídlový oltár sv. Juraja, siahajúci až ku
klenbe presbytéria sa do súčasnosti zachoval kompletne. Oltár je datovaný
na boku predely na epištolovej strane rokom 1513 a signovaný monogramom
CS. Rezbárske a sochárske práce vykonala dielňa, ktorú viedol Majster
Pavol z Levoče, oltárne skulptúry vytvoril pomocník Majstra Pavla,
v literatúre nazvaný Majster reliéfu Sv. Juraja zo Spišskej Soboty.
Korigujúcu účasť na oltári mal nepochybne i samotný Majster Pavol.
Skupina Poslednej večere v predele kompozične vychádza z rovnomennej
skupiny na hlavnom oltári levočského kostola sv. Jakuba z roku 1508, ale
súčasne sa od nej odlišuje. Skulptúru sv. Juraja do roku 1968 zdobila
originálna neskorogotická liata olovená a zlátená plastická aplikácia,
imitujúca ozdoby a drahé kamene, zvýrazňujúca najmä brnenie a postroj
koňa. Z nepochopenia neskorogotických špecifík a z neznalosti
spišskej tradície pri poslednej oprave všetky tieto kovové a čiastočne
drevené ozdoby odstránili, pretože ich považovali za „pseudogotické z 19.
storočia“.
Princezná s ovečkou z reliéfu hlavného oltára sv. Juraja |
Tabuľkové
maľby vytvoril samotný maliar pracujúci v levočskej dielni Majstra
svätoantonskej legendy, monogramista CS. Jeho postavy sa vyznačujú zavalitosťou.
Do pozadia obrazov maľuje krajinu so stromami, kríkmi, vodnými hladinami a fantastické
hrady či mestá podľa vzoru svojho učiteľa, Majstra svätoantonskej legendy.
Oltárna kamenná menza má zachované pozoruhodné rokokové
drevené zlátené tumbovité obloženie – antipendium (výška 97 cm, šírka
312 cm, hĺbka 111,5 cm). Strednú kartušu s reliéfom sv. Juraja
obklopuje rokajová ornamentika. Antipendium pochádza z roku 1758 a jeho
rezbára vyplatili 19,20 florénmi. Maliar, ktorý dielo polychrómoval,
dostal dokonca 32,40 florénov.
V symbióze s neskorogotickými prvkami sa na oltári uplatňuje
renesančná ornamentika : v predele a na spodnej strane skrine sa
rozvíja motív delfínov, oblúkový záklenok skrine má vetvovú girlandu s listami
a plodmi. Nad ňou sú snopy spojené do reťazca, ktorý v oboch
rohoch osedlávajú anjelici.
Oltárna skriňa hlavného oltára |
V skrini (260 x 190 cm) je vysoký reliéf patróna mesta a kostola
– sv. Juraja. Sv. Juraj vystupuje v oltárnej skrini ako mladý
rytier víťaziaci nad drakom, symbolom zla. Predovšetkým má však
postavenie ochrancu a symbolu mestských práv a slobôd. Drží meč
ako symbol mestského hrdelného práva. Pozadie ústredného reliéfu vytvára
opevnené mesto, z ktorého vychádza zástup ľudí, aby videl boj
dobra so zlom. V scénach martýria sv. Juraja sa takisto objavuje
mesto, mestská ulica alebo jeho panoráma v pozadí. V kontexte doby
začiatku 16. storočia, kedy turecké nebezpečenstvo bolo pre Európu čoraz
reálnejšou hrozbou, vystupuje sv. Juraj ako ochranca kresťanstva.
Oltár má dva páry pevných a dva páry pohyblivých krídel. Prednú stranu krídiel tvoria dve a dve tabule nad sebou so zláteným brokátovaným vzorom viniča a granátového jablka s maľovanými postavami svätcov – mučeníkov. Na ľavom krídle je Sv. Ján Krstiteľ a Sv. Florián – vojak, na pravom krídle Sv. Krištof a Sv. Stanislav – biskup. Postavy svätcov – mučeníkov na prednej strane krídel korešpondujú s ústrednou postavou patróna oltára.
Predná strana pravého pohyblivého krídla hlavného oltára s tabuľovými maľbami: Sv. Krištof s Ježiškom a Sv. Stanislav - biskup |
Predná strana ľavého pohyblivého krídla hlavného oltára s tabuľovými maľbami: Sv. Ján Krstiteľ a Sv. Florián |
Sv. Ján Krstiteľ, odetý do ťavej kože, drží v ruke Kristov znak – baránka. Vystupuje ako symbol pravdy a spravodlivosti, ale aj ako ochranca remeselníkov, najmä kožušníkov a krajčírov.
Sv.
Florián je všeobecne známy ako ochranca ľudských obydlí pred ohňom,
je však aj patrónom murárov a staviteľov mostov.
Sv.
Krištofa, ktorý nesie na pleciach malého Ježiška, vzývajú ako patróna
proti nepredvídateľnej smrti, ochrancu v každom čase, napríklad proti
bleskom, pred zlodejmi, ale aj ako patróna cestovateľov, obchodníkov, povozníkov
a malých detí. Ochraňuje proti slepote a moru. Verilo sa, že pohľad
na jeho obraz uchráni po celý deň človeka pred nepredvídateľnými
pohromami, hlavne tragickou smrťou.
Sv.
Stanislav je ochrancom pravdy, spravodlivosti a chudobných.
Zadné
strany pohyblivých krídel a pevné krídla obsahujú spolu osem tabúľ
s maľbou legendy o vojakovi a mučeníkovi sv. Jurajovi z Kappadocie.
Tieto tabule už nemajú abstraktné zlátené pozadie, ale modrú oblohu prevažne
s výhľadom do krajiny s výjavmi:
Zavretý hlavný oltár s tabuľami martýria sv. Juraja s predelou a štítom |
Athanásius
prijíma kresťanstvo.
Detail apoštolov z Poslednej večere z predely hlavného oltára. |
Predelu
vypĺňa plastická skupina Poslednej večere. Vo fiálovom štíte pod
baldachýnom, zloženým z pretínajúcich sa oblúkov v tvaroch oslích
chrbtov, stojí na rozvilinovom podstavci skupina skulptúr vytvárajúcich
Intercessio (Príhovor – orodovníctvo): kľačiaca Panna Mária, Bolestný
Kristus a Tróniaci Boh Otec.
Intercessio v oltárnom štíte zobrazuje dvoje orodovníctiev
Detail mladého apoštola s kanvicou z Poslednej večere z predely hlavného oltára. |
–
príhovor Krista a Panny Márie za hriešne ľudstvo. Kľačiaca Panna Mária
ukazuje Kristovi na svoje prsia, ktorými ho dojčila a Bolestný Kristus
ukazuje Bohu Otcu svoje rany, ktoré vytrpel pre spásu ľudstva. Celok sa spomína
ako tzv. Morový obraz, ktorý v nadstavci hlavného oltára mohol
pripomínať morovú epidémiu v meste v rokoch 1508-1509 a prosbu
za jej odvrátenie.
Oltár objednalo mesto Spišská Sobota
v chýrnych dielňach vtedy najbohatšieho a najvýznamnejšieho spišského
mesta, v Levoči. Jeho výtvarná úroveň je dôstojná a reprezentatívna.
Podľa spišskosobotského Marckbuchu zo 16. storočia stál oltár 160 florénov.
Sv. Juraj, patrón kostola a mesta patrí medzi najznámejších svätcov. Máme však o ňom viac legendárnych informácií ako kriticky overených správ.
Detail na hlavu sv. Juraja |
Najznámejšiu
legendu o sv. Jurajovi zachytáva „Legenda aurea“ od Jakuba de
Voragine. Podľa nej Juraj pochádzal zo vznešenej rodiny a stal sa rímskym
vojakom. Vtedy jeho krajinu trápil drak, ktorý žiadal najprv obety z oviec,
neskôr aj spomedzi ľudí. Žreb určil, že ako prvá bude obetovaná kráľova
dcéra. Juraj hrdinsky zaútočil na draka, zranil ho a predviedol pred
ľudí. Sľúbil, že draka usmrtí, ak sa všetci nechajú pokrstiť. Kráľ
a ľud súhlasili, Juraj draka zabil a ľudia sa stali kresťanmi.
Historicky isté je len toľko, že
Juraj sa narodil v Kappadocci (v Turecku) a zomrel okolo roku 305
v Palestíne. Odtiaľ v stredoveku rozšírili jeho kult križiaci
po Európe, kde bol značne spopularizovaný a uctievaný ako jeden zo štrnástich
Kristových pomocníkov v núdzi, najmä ako patrón rytierov, predovšetkým
rytierov ducha, vojakov, remeselníkov vyrábajúcich zbroj, sedlárov, roľníkov
i domácich
zvierat, pocestných, skautov. Je ochrancom na cestách, je vzývaný v pokušeniach,
za zlého počasia a je ochrancom proti moru. Je hlavným patrónom
Anglicka. Liturgický sviatok má 24. apríla.